Music Always Survives

Q5Radio

Pers release 31-8-2020

Op 31 augustus lanceren wij Music Always Survives, een (symbolische) support website voor alle muziekfestivals ter wereld (op desktop en mobiel via www.musicalwayssurvives.com).
‘Wij’, dat zijn drie freelancers uit de reclame- en marketingsector. Meer bepaald copywriter Robbie Cap en art director Chris Goossens (samen beter bekend als het freelance creatief team KOPSTOOT) en web developer/designer en UX/UI specialist Ben Eelen van Thinc.be.
Samen hebben we ons een hele zomer op dit lichtjes uit de hand gelopen zijprojectje gestort. We willen dit uitgerekend nú lanceren, aan het symbolische einde van de festivalzomer. Want hoewel het festivalseizoen op z’n einde loopt, zijn de bekommernissen van alle festivals nog lang niet ten einde. Tezelfdertijd moet het festivalseizoen op het zuidelijk halfrond nog op gang komen.

De zomer van 2020 zal niemand snel vergeten. Helaas niet omwille van legendarische live optredens. Ook niet vanwege de vele pintjes die met vrienden vrolijk achterover werden geklokt aan tal van main- en andere stages of vluchtige romances in veel te kleine tenten op volle festivalcampings.
De coronapandemie heeft de hele festival scene letterlijk op pauze gezet. Geannuleerd of uitgesteld, het is een ‘pauze’ die voor de meeste muziekfestivals minstens een jaar zal duren.

Ook festivals die het geluk hadden om aan het begin van de pandemie te zijn ontsnapt, dreigen nu toch hun aankomende edities te moeten annuleren. Zo strekt het festivalseizoen in Australië en in andere meer zuidelijk gelegen landen in Azië, Afrika en Zuid-Amerika zich grotendeels uit van oktober tot februari.

Geen festivals dus. En toch was de zomer van 2020 voor ons de meest intensieve ‘festivalzomer’ ooit. Wat begon als een eenvoudig idee om zoveel mogelijk posters van geannuleerde festivals samen te brengen tot een visueel
overzicht is gegroeid tot een online platform waar mensen de nieuwe data voor de volgende festivaledities kunnen delen via hun sociale media. Dit als een vorm van steunbetuiging en als statement dat ze er de volgende editie bij zullen zijn. ‘Share you’ll be there!’ is dan ook de toepasselijke slogan.

Want de festivalzomer mag bij ons dan wel voorbij zijn, de onzekerheden en vooral ook de financiële zorgen voor heel wat festivals zijn dat zeker nog niet. We willen de zomer van 2020 achter ons laten en vooruitblikken naar een betere zomer in 2021. Festivalorganisators zijn nu volop gefocust op hun edities voor 2021. Wij willen deze optimistische ingesteldheid letterlijk delen. Terzelfdertijd moet het festivalseizoen op het zuidelijk halfrond nog van start gaan. Daarom lanceren we uitgerekend nu, tussen twee ‘festivalzomers’ in, Music Always Survives (www.musicalwayssurvives.com).

Music Always Survives is een online awareness en support platform. Net zoals muziek mensen verenigt, brengen wij letterlijk alle geannuleerde en uitgestelde muziekfestivals samen tot een (helaas) steeds verder uitbreidende mozaïek van festivalposters. Dit visuele overzicht is ook onze manier om al deze creaties alsnog in de kijker te zetten. Het is allemaal artwork dat gemaakt werd voor festivaledities die nooit hebben plaatsgevonden of dat nooit zullen doen. Met onze zelfontwikkelde ‘Facebook cover photo maker’ kan iedereen deze affiches ook zelf een tweede leven geven door er een bijzondere postermozaïek mee te maken.

Elke poster in het overzicht op de homepage onthult bij aanklikken de data van de volgende editie van het betreffende festival (voor zover deze al gekend zijn). De nieuwe data kunnen vervolgens gedeeld worden via Facebook, Twitter, Whatsapp of email. Daarvoor wordt door de website automatisch een afbeelding gegenereerd in een bepaalde kleurencombinatie.

Het is een internationaal platform. Op het moment van lanceren telt het zo’n 300 festivals uit ruim 55 verschillende landen (al continenten zijn reeds vertegenwoordigd). Die zijn door ons zelf toegevoegd na uitgebreide research (van elk festival vermelden we de nieuwe data, al hun social media kanalen en de genres die het festival typeren). Met al deze festivals hebben we persoonlijk contact opgenomen met de vraag ons hun originele poster te bezorgen. Ruim 50% heeft die oproep beantwoord. We voelden meteen veel appreciatie omwille van de aandacht die we aan hun festival zouden schenken. Omwille van die zeer positieve feedback hebben we de vrijheid genomen om ook de
andere festivals toe te voegen, maar enkel wanneer we een digitale poster of flyer konden vinden van goede kwaliteit.

Vanaf nu is het aan alle andere festivals wereldwijd om dit overzicht zelf aan te vullen. Dat kunnen ze eenvoudig doen met de upload button bovenaan de website. Eens een upload is goedgekeurd, wordt de poster automatisch op de juiste plaats in het overzicht geplaatst (standaard is dat de chronologische volgorde volgens originele festivaldatum). De 300 festivals die er nu al opstaan, zijn maar een heel klein aandeel van het totale aantal festivals in de wereld, als je weet dat er alleen in België al meer dan 250 zijn.


Tot slot vermelden we nog dat we ons met Music Always Survives niet rechtstreeks mengen in het debat over overheidssteun (of een gebrek daaraan). Maar in de potentiële omvang van ons platform zien we wel een stuk awareness, omdat het toch een ander beeld geeft van de wereldwijde impact van de coronapandemie op de festivalindustrie. Iedereen kan wel 10 festivals in binnen- en buitenland noemen, maar in werkelijkheid gaat het om een duizendvoud. Als je dan bedenkt hoeveel mensen er bij 1 festival betrokken zijn (van organisators tot crew, artiesten en alle randactoren…), dan weet je dat alleen al binnen deze sector massaal veel mensen met de handen in het haar zitten. Als ons platform dan bovendien goed bezocht, gedeeld en gebruikt gaat worden (daar hopen wij natuurlijk wel op) dan geeft dat ook wel aan bij hoeveel mensen de festivals nauw aan het hart liggen. De festivalindustrie is sowieso van groot economisch belang.

Met Music Always Survives tellen we nu al af naar een zomer waarin we weer samen met vrienden onbeperkt kunnen genieten van live muziek, zonder dat we het aantal vrienden hoeven te tellen. We kijken uit naar een zomer waarin we van bekers kunnen sippen op de festivalweides, zonder ons zorgen te maken over wiens bekertje het eigenlijk is. En we verlangen nu al naar een festivalzomer waarin we geweldige headliners en straf nieuw talent kunnen toejuichen zonder mondmasker. Hopelijk wordt die zomer de zomer van 2021.

Dit is de link naar de website: www.musicalwayssurvives.com

Deel...
Next Post

Mindfuel

Bio:Mindfuel, psychedelische rock met stoner/grunge invloeden en inmiddels een klein jaar hard bezig met het schrijven van eigen materiaal. In oktober is de eerste EP ‘RISE’ opgenomen in Fuzztone Studios te Middelburg, en daarmee staan ze klaar om het jaar 2020 vol te plannen met optredens en nog meer nieuwe […]
Translate »