Lady GaGa – Chromatica – Week 25

Q5Radio

Lady GaGa – Chromatica

Bij Lady Gaga weet je het nooit wat je moet verwachten bij een nieuw album. Jazz, Country, Dance, Pop; de in 2009 plots doorgebroken Stefani Joanne Angelina Germanotta weet keer op keer te verrassen. Haters will keep on hating, maar wie eerlijk en objectief is, weet al lang dat Lady Gaga de grootste vrouwelijke ster aan het firmament is, en de rechtgeaarde opvolgster van Madonna.

Waar Gaga en haar team ijzersterk in zijn, is het creëren van een circus en hype. Ook met ‘Chromatica’ draait de promomachine van de zangeres overuren. Zo werd gisteren ook plots nog last minute ‘Sour Candy’ uitgebracht. Slim, terwijl de ogen zijn gericht op je album, toch nog een onverwachte promo eruit gooien. En toch, heeft Gaga dat wel nodig? Al met al waarschijnlijk niet, maar goed, als je de gimmick hoog wil blijven uitspelen, moet je daar aan vast houden. En dat doet ze goed.

‘Chromatica’ heeft inmiddels drie singles uit, waarmee Gaga al duidelijk liet horen ditmaal weer eens de electro/pop kant op te gaan. En dat na het ietwat tegenvallende countrypop-album ‘Joanne‘ en het jazzy uitstepje met Tony Bennet, ‘Cheek to Cheek’, dat wellicht niet voor de massa was geschreven, maar meer om samen te werken met de oude jazzlegende. Terug naar de electro, dance, pop, waarmee ze haar feitelijke successen behaalde.

Natuurlijk was al de samenwerking bekend tussen Lady Gaga en Ariana Grande (‘Rain on me‘); Op ‘Chromatica’ vinden we ook samenwerkingen met de K-pop groep Blackpink en Sir Elton John. ‘Sour Candy’ is wellicht een onnodige poging om met behulp van de grootste Koreaanse groep om door te breken in Zuid-Korea. Ook ‘Sine from Pop’, dat werd opgenomen met Elton John is een onnodige poging geweest voor beiden. Beide samenwerkingen behoren tot de mindere nummers op het album. Jammer, want het album is over het algemeen gewoon een ijzersterk album, dat die samenwerkingen wellicht niet eens nodig had. Of wellicht: beter niet.

‘Babylon’ klinkt wat vertrouwd in de oren. De hele opbouw van het nummer zou je feitelijk ‘Vogue 2.0’ kunnen noemen als je het nummer door Madonna zou laten uitbrengen. Is het bewust? Het is in ieder geval wel een duidelijk teken aan de wand dat Gaga Madonna inmiddels verslagen heeft als de Queen of Pop. Zou het wellicht aan producer BloodPop kunnen liggen, die op Madonna’s ‘Rebel Heart’ een reeks nummers produceerde, en zo precies weet hoe de keuken van de zangeres te moeten inrichten? Wellicht, maar BloodPop is slechts een van de vele potten en pannen die La Gaga in haar keuken kan gebruiken.

‘Chromatica’ is niet het album dat haar dezelfde muzikale successen zal brengen als ‘The Fame’ of ‘Born This Way’. Latere klassiekers zoals ‘Pokerface’, ‘Born this way’ en ‘Telephone’ zal je er niet op vinden helaas. Toch hoef je niet bang te zijn met ‘Chromatica’ een miskoop te begaan. Het album is wellicht niet zo sterk als haar grootste successen, maar het album slechts een tussendoortje noemen doet het album te kort. Met het album laat Lady Gaga zien maar vooral horen op de goede weg terug te zijn en niet te zijn weggeslagen uit de muzikale eredivisie. (7/10) (Streamline Records)

Bij Lady Gaga weet je het nooit wat je moet verwachten bij een nieuw album. Jazz, Country, Dance, Pop; de in 2009 plots doorgebroken Stefani Joanne Angelina Germanotta weet keer op keer te verrassen. Haters will keep on hating, maar wie eerlijk en objectief is, weet al lang dat Lady Gaga de grootste vrouwelijke ster aan het firmament is, en de rechtgeaarde opvolgster van Madonna. The New Queen of Music komt nu met haar zesde studio-album, ‘Chromatica’, een album dat al maandenlang groots wordt aangekondigd.

Waar Gaga en haar team ijzersterk in zijn, is het creëren van een circus en hype. Ook met ‘Chromatica’ draait de promomachine van de zangeres overuren. Zo werd gisteren ook plots nog last minute ‘Sour Candy’ uitgebracht. Slim, terwijl de ogen zijn gericht op je album, toch nog een onverwachte promo eruit gooien. En toch, heeft Gaga dat wel nodig? Al met al waarschijnlijk niet, maar goed, als je de gimmick hoog wil blijven uitspelen, moet je daar aan vast houden. En dat doet ze goed.

‘Chromatica’ heeft inmiddels drie singles uit, waarmee Gaga al duidelijk liet horen ditmaal weer eens de electro/pop kant op te gaan. En dat na het ietwat tegenvallende countrypop-album ‘Joanne‘ en het jazzy uitstepje met Tony Bennet, ‘Cheek to Cheek’, dat wellicht niet voor de massa was geschreven, maar meer om samen te werken met de oude jazzlegende. Terug naar de electro, dance, pop, waarmee ze haar feitelijke successen behaalde.

Natuurlijk was al de samenwerking bekend tussen Lady Gaga en Ariana Grande (‘Rain on me‘); Op ‘Chromatica’ vinden we ook samenwerkingen met de K-pop groep Blackpink en Sir Elton John. ‘Sour Candy’ is wellicht een onnodige poging om met behulp van de grootste Koreaanse groep om door te breken in Zuid-Korea. Ook ‘Sine from Pop’, dat werd opgenomen met Elton John is een onnodige poging geweest voor beiden. Beide samenwerkingen behoren tot de mindere nummers op het album. Jammer, want het album is over het algemeen gewoon een ijzersterk album, dat die samenwerkingen wellicht niet eens nodig had. Of wellicht: beter niet.

‘Babylon’ klinkt wat vertrouwd in de oren. De hele opbouw van het nummer zou je feitelijk ‘Vogue 2.0’ kunnen noemen als je het nummer door Madonna zou laten uitbrengen. Is het bewust? Het is in ieder geval wel een duidelijk teken aan de wand dat Gaga Madonna inmiddels verslagen heeft als de Queen of Pop. Zou het wellicht aan producer BloodPop kunnen liggen, die op Madonna’s ‘Rebel Heart’ een reeks nummers produceerde, en zo precies weet hoe de keuken van de zangeres te moeten inrichten? Wellicht, maar BloodPop is slechts een van de vele potten en pannen die La Gaga in haar keuken kan gebruiken.

‘Chromatica’ is niet het album dat haar dezelfde muzikale successen zal brengen als ‘The Fame’ of ‘Born This Way’. Latere klassiekers zoals ‘Pokerface’, ‘Born this way’ en ‘Telephone’ zal je er niet op vinden helaas. Toch hoef je niet bang te zijn met ‘Chromatica’ een miskoop te begaan. Het album is wellicht niet zo sterk als haar grootste successen, maar het album slechts een tussendoortje noemen doet het album te kort. Met het album laat Lady Gaga zien maar vooral horen op de goede weg terug te zijn en niet te zijn weggeslagen uit de muzikale eredivisie. (Streamline Records)

( Bron: maxazine.nl )

Biografie

Ze werd in 1986 geboren in een Italiaanse familie aan de Lower East Side van Manhattan. Op vierjarige leeftijd begon ze met pianospelen. Op haar dertiende gaf ze haar eerste grote optreden. Op haar twintigste werd ze aangenomen bij Interscope Records waar ze haar eerste nummers schreef. Zo schreef ze onder andere voor de Pussycat Dolls en Britney Spears. In 2008 trad ze op tijdens de Miss Universeverkiezing met haar beste vriendinnen Pauline en Sophie.

Haar debuutalbum The Fame schreef Gaga samen met onder andere de producer RedOne. De eerste single van het album, Just Dance, werd uitgebracht in april 2008. Het nummer behaalde de nummer 1-positie in zeven landen. In de meeste landen, waaronder Nederland, werd deze positie pas behaald in 2009, toen het nummer de airplay kreeg, waar het daarvoor aan ontbroken had. Tweede single Poker Face werd uitgebracht in september 2008. Het nummer werd succesvoller dan Just Dance, door in bijna twintig landen de eerste plaats te behalen. Als derde single werd in Nederland gekozen voor LoveGame. In andere landen wordt eerst het nummer Eh, Eh (Nothing Else I Can Say) uitgebracht. Omdat de tekst van het nummer LoveGame in een aantal landen als te expliciet werd beoordeeld werd het in deze landen vervangen door Paparazzi.

Op 28 mei 2009 gaf Gaga toe wat al langer werd vermoed; zij is inderdaad biseksueel, maar verklaart nog nooit verliefd te zijn geweest op een vrouw en gelukkig was met haar vorige vriend Speedy, die ze ontmoet heeft op de set van de videoclip van LoveGame. Inmiddels is deze relatie voorbij.

In augustus 2009 kwam Lady Gaga in de publiciteit door een foto waarop het leek alsof zij een hermafrodiet zou zijn. Zelf wakkerde ze het gerucht eerst nog aan om het vervolgens te ontkennen. Katy Perry twitterde dat het weer iets van GaGa was voor publiciteit, en een propje in haar slipje zou hebben gedaan. Lady GaGa bedankte haar hiervoor via twitter.

Tijdens de MTV Video Music Awards in september 2009 werd Lady GaGa negen maal genomineerd en won Best New Artist, Best Special Effects (Paparazzi), en Best Art Direction (Paparazzi).

Stijl

Naast interesse voor avant-garde en elektronische dancemuziek heeft Gaga zich verbreed tot glam-rock en een pop-sound met invloeden van Marc Bolan, David Bowie en Queen. “Marc Bolan en David Bowie zijn erg belangrijk voor me geweest, ik wist me geen raad voordat ik ze ontdekte.”

( Bron: pindanet.be )

Deel...
Next Post

BenooZ - Van Alles Wat - Week 25

Het is alweer de zesde single van BenooZ en gezien de andere vijf singles kun je over het repertoire van BenooZ met zekerheid zeggen dat het “van alles wat ”is. Van BenooZ is bekend dat je van hem geen levenslied mag verwachten alhoewel zijn eerste single “Prachtige vrouw” dit toch […]
Translate »